onsdag 6 juni 2012

På förekommen anledning


 Jag såg idag att mina barn hade ritat en midsommarstång för juni månad i den hemmagjorda kalendern. 
Då blev jag lite rörd.

På twitter har folk delat med sig av vad det tycker om med/i Sverige hela dagen. Min lista ser ut ungefär såhär:
  1. Naturen och svenskens förhållande till den. Allemansrätten.
  2. Friluftslivet och "svenssonsportandet". Friskis & Svettis, korpinnebandy, vandringsleder
  3. Selma Lagerlöf (och några till)
  4. Matjesill
  5. Juninätter
  6. Jämlikheten, och den idoga strävan efter den
  7. Närvarande/ansvarstagande fäder
  8. Föreningslivet
Och så finns det förstås en hel del annat som även finns i andra länder (allmän rösträtt, skolgång, barnomsorg... ja den allmänna välfärden). Och en hel del som kan vara väldigt bra i vissa lägen men sämre i andra (konsensus, förmåga till snabba samhällsförändringar, snabbt genomslag av nya uppfinningar, idéer..)

I stort kan man nog samanfatta min lista med det jag skrev i det här inlägget om mina morföräldrar. Jag tycker om det landet som gjorde deras liv möjligt.

Ibland blir det ju ett väldans gnällande på Sverige i den här bloggen men idag vill jag veta:
Vad tycker ni om med Sverige?

4 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Jag tycker så himla mycket om det svenska språket! Visserligen är svenska mitt enda modersmål så jag kanske inte är helt neutral, men åh. Svenska sammansättningar! Prickar och ringar! Hurra!

Charlie Truck sa...

Jaaa!


Gråbergssång

Stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå-å-å-å.
Så är gråbergs gråa sång
lå-å-å-å-å-å-å-å-å-ng.

Gustaf Fröding

Karin sa...

Såg en kommentar på FB nyligen om en person från annat land på besök i Sverige, som förundrades över alla "gay nannies". Värdfolket förstod till sist att det var alla föräldralediga pappor som avsågs. Och då förundrades besökaren ännu mer...

Inger och Anders sa...

Gamla moster ser just nu:
massor av smörblommor och björktrastar, några "gamla mashmallows" (dvs ensellage, som vår yngsta dotterdotter informerade mig om att det heter!), många fantastiskt ljusgröna björkar, en våt studsmatta, eftersom solen skiner och det regnar, alltså lite blandat: naturen är underbar i Sverige, men jag gillar Paris, allt folkliv och London, och de tyska "Gasthausen", och det varma Singapore och det rörliga New York också!
Jorden är fantastisk å ena sidan- och mindre fantastisk å andra sidan men det behöver vi ju inte nämna här...
...detta så långt mitt huvud rymmer nu, planerar som bäst midsommar- och Morbror Anders 70-årsfirande, så huvudet är fullt av kakor, lokaler, dukningsidéer, you mame it!
Au revoir! tror jag det heter (franska från 1961)