söndag 8 maj 2011

Lördagskväll

Så nu är födelsedagskalas, frisörbesök och ett antal fotbollsmatcher med grannungarna avklarade. Lugnet har sänkt sig och jag slösurfar runt på siter jag besker när jag behöver ett leende. Det är fascinerande hur mycket tid folk lägger på knäppa projekt! För er som har lika spännande lördagskvällar som jag kommer här lite tips.

Tema litteratur:
Awful Library Books Håller vad den lovar.
Mer läskiga böcker, denna gång fär ung publik hitttar ni här Terrifying Nixon-era-children's-books.  på Sweet Juniper hittar ni även fina foton och tänkvärda texter om Detroits sorgliga öde. Som bonus kan ni även se hur man egentligen borde fira Halloween. Allt hemgjort, för nästan inga pengar alls.
Fint format på denna on-line novell som jag inte läst än. The Truth about the East Wind

Tema samtid:
Dagens lokaltidingsbesvikelse alltid läsvärd.
Unhappy Hipsters alltid sevärd. Jag gillar skruvade bildtexter, Jenny Maria gör det bra, här t ex.
Katalogliv

Tema lappar:
Passiv-agressiva lappar
Passiv-agressiva lappar , the swedish version
Hittade lappar
Hemligheter
Citationstecken

Tema familj:
Snygga föräldrar
Hippa pappor
Famijeporträtten längst ner i lådan.
Föräldraskap

Tema mat:
Tårtor
Snabbmat
Brun mat

Nu tänkte jag att jag skulle skapa en egen site som skulle heta Utlandssvenskar. Finns nog en del material att finna...

6 kommentarer:

annannan sa...

Utlandssvenskar är jag jätterädd för. Medföljande till välbetalda utsända i svenska företag. Skatteflyktingar. Missnöjesturister.

Och så en fyra fem trevliga bloggare, då.

Problem med verklighetsuppfattningen, jag?

Charlie Truck sa...

Du har även:

Damerna i svenska kyrkans julmarknadsgrupp som bott utomlands sedan de träffade en snorrik brasilianare när de jobbade som flygvärdinna 1964. De kräver en viss mängd kronljus och vörtbröd till jul men har inte varit i Sverige sedan senaste begravningen för 5 år sedan. Deras barn pratar inte svenska och Sverige = höga skatter, Taube och nubbe.

och

Aupairtjejen som träffade en kille sista tre veckorna på aupairjobbet, tackade nej till högskoleplatsen i Kalmar, flyttade in hos killen, ströjobbade svart på ett fik, pluggade lite, blev med barn och nu sitter med två ungar och tycker mödravården är HEMSK, skolan är HEMSK, grannmammorna är HEMSKA och arbetsmarkanden HEMSK. Hennes kille skulle aldrig kunna täna sig Sverige och allt hon vill är att flytta hem för då skulle hon haft den karriär hon egentligen tycker hon är värd om nu inte arbetsmarkanden i det nya landet var så HEMSK.

oj, oj den här webbplatsen skulle bli alldeles för elak!

annannan sa...

Du kan alltså dina pappenheimare!

Själv har jag sådan fobi att jag har gått och satt mig hos portugiserna när jag varit på jullunch (två gånger på tio år) i portosvenska klubben...

annannan sa...

http://www.svd.se/kultur/lena-endre-har-hittat-helvetet_6171213.svd

Fransyskan H sa...

Charlie - jag älskar när den blir pâ liknande sätt elak! (dvs dina porträtt är lysande).
Annannan - fobi, du ger mig ordet jag aldrig funnit för att beskriva fenomenet som även undertecknad drabbats av.

Charlie Truck sa...

Lite senkommet men jag känner ändå att jag måste tillägga att mina bästa vänner här i Frankrike är svenskor. Och det beror inte bara på att det tar sådan tid att läara känna människor när man är över 40. Eller jo, lite fär när jag kom hit var jag gravid och det där med att bilda familj och medföljane tankar om arv, tradition, språk, släkt etc. gjorde att jag sökte mig till exilsvenskar här, vilket jag aldrig gjort tidigare när jag bott utomands. Andra barnlediga svenskar blev ett naturligt umgänge där all andra går tillbaka till jobet efter tio veckor.

Barnafödandet tog också fram en massa åsikter hos mig själv (se kommentaren ovan, en del av den där småbarnsmamman har varit jag) som jag inte visste att jag hade. Det är annorlunda att föda barn här och jag behövde nog förstående omgivning.

Nu har jag även franska vänner men det tar tid, och är rätt knepigt tycker jag. Ska nog skriva om det.