söndag 27 mars 2011

Saker man hinner fundera på när man är på fotbollsturnering




Fotbollsturnering med U7:orna. 10 lag, ca 80 ungar som springer för allt vad tygen håller åt alla håll samtidigt. 80 glada, besvikna, arga, trötta, nöjda, lyckliga, smutsiga, svettiga ungar. Den livskraften - tänk om man kunde spara den på burk!


Av de 80 barnen var en (1) en flicka, min tjej. I hennes lag är de två flickor men den andra tjejen var inte men på turneringen och tydligen har inte de andra lagen några tjejer alls. Det finns alltså ingen damfotboll i deras ålder utan lagen är "mixed" vilket man väl verkligen får sätta inom cituationstecken i det här fallet.

Dottern sa inget alls om det, hon är väl van från träningarna att det mest är killar. Jag skulle inte vilja säga att hon är en pojkflicka, hon pysslar med sitt pyssel och sina petshop, men någon prinsessperiod hade hon aldrig och nog är hon betydliget friare i sin könsroll än vad sonen är. Inte en chans att han skulle gå på en aktivitet med 80 tjejer! Jag är inte säker på at han skulle accepteras på samma sätt som min dotter blir accepterad i fotbollslaget heller. 


Visst är väl pojkars könsroller mycket mer begränsande än flickors? Dessutom är flickor sedan länge mer framgångsrika än pojkar i skolan, fler flickor tar universitetsexamen, i USA har i år fler kvinnor än män jobb, även chefsjobb. Den senaste recessionen har slagit hårdast mot  typiskt manliga jobbsektorer. Kanske är det postindustriala samhället helt enkelt mer lämpat för kvinnor?

(Ja, det var kanske en något konstig slutledning i en bloggpost som började med att det bara var 1 av 80 spelare som var flicka, men blogginlägg har en förmåga att gå sina egna vägar och nu är jag för trött för att fundera över eventuella ologiskheter i mitt inlägg.)

Inga kommentarer: