torsdag 6 augusti 2009

Free lunch

Vi vaknar fortfarande tidigt, och svettas. Trots att det tydligen är kallaste sommaren i mannaminne tycker vi det är hett och framförallt fuktigt men någonstans gillar jag det. Jag tittar på bilderna från Sverigesemestern och vi har tjocka tröjor på oss mest hela tiden. Missförstå mig inte, det var en bra semester men efter så mycket friskluft, mygg och kyliga kvällar känns det helt okey med svettig hetta och stadsliv. Faktiskt till och med med barn, de har fått så mycket spring i skogen att jag inte har dåligt samvete och vi har rätt kul här i stan. Men jag skulle nog känna annorlunda om jag inte hade haft privilegiet att skicka ut mina barn på landet såpass länge först.

Igår testade vi en kommunal utomhusbassäng. Det finns 54 stycken i New York och de flesta är helt gratis. När vi kom dit visade det sig att den gratis simskola som tydligen också finns pågick så vi fick vänta någon timme. Vi gick till parken bredvid och dit kom lite slöa men snälla sommarjobbande ungdomar med sällskapaspel, trehjulingar, ritpapper och lunch. New Yorks stads serverar gratis lunch till alla barn som vill under hela sommaren. Ingen bokning, registrering, kollandes av papper utan en stor kylväska ur vilken de delade ut papperspåsar innehållande kalkonmacka, kall mjölchoklad, minimorötter och konserverad persika till den som ville. De barn som får sitt huvudsakliga mål i skolan varje dag kan på detta sätt få mat även under sommaren, och även de barn som är lämnade vind för våg när föräldrarna jobbar. Så har ni en skral semesterkassa kan ni leta reda på en park vid lunchtid...

Först hade jag lite dåligt samvete, vi skulle ju kunnat gå hem och äta men de hade mer mat än det fanns barn i parken. Det var kanske 50 ungar där och mina barn var de enda vita, semester utanför stan är en klass- (och därför även ras-) fråga. I vilket fall blev jag glad åt att se skattepengar spenderas på något vettigt.

Idag blir det sparkcykel i Central Park!

Inga kommentarer: