torsdag 18 juni 2009

Minnen

Tre ögonblick från den senaste veckan:

1. Sonens skolavslutning, eller graduation som det ju heter här. Äntligen, efter att ha tillbringat fyra skolår i Frankrike som helt saknar skolavslutning och där sista dagen bara just är den sista skoldagen, njöt jag av att vara i ett land där man vet att ta vara på varje möjlighet till ceremoni och fest. Det var togor och fyrkantiga hattar, tal och dikt, sång och dans. Men givetvis ingen Blomstertid, inga liljekonvaljer, inga björkruskor, inget av det här.

Men det är ju bara jag som är nostalgisk över mina minnen, man saknar ju inte det man inte känner till.

2. Söndag eftermiddag i vår lekpark. Det är en rätt värdelös lekpark egentligen; en asfaltsruta med ett par klätterställningar, för tillfället dessutom med ett stort husbygge som slamrar intill. Där finns en basketplan där stora killar spelar, där finns bänkar med pensionärer, ofta minst en familj med samkönade föräldrar och en väldans massa barn. I söndags ordnade en snäll pappa en enkel form av basebollturnering och ungarna lekte och lekte. De såg ut som Bennettonreklam, röd och gul och vit och svart (gör det samma har han sagt), stora och små alla lekte de tillsammans i flera timmar.

När jag växte upp fanns det ett adopterat barn i hela skolan. Från Finland. Annars stammade vi alla från samma sorts mellansvenska bondesläkter.

3. På vägen hem från skolan ska vi köpa en födelsedagspresent och jag ger med mig och vi åker till Toys 'R Us vid Times Square. Den med pariserhjul, jättedinosarie, legoversion av Empire State Building (komplett med King Kong) och ett gäng överåriga tonåringar som presenterar de senaste coola grejerna som kan kastas, snurras, sparkas. Ett paradis för sonen, ett, ja kanske inte helvete, men nog liknar det skärselden tycker mamma.


I vilket fall ligger det vid Times Square, det trafik- och folktätaste av alla kvarter. Nu såg vi att de stängt av en del av gatan och satt dit solstolar. Mitt i gatan alltså. Turister och New York-bor sitter mitt i bruset och tittar på skådespelet av blinkande neon, svettiga turister och tutande taxibilar. Så vi köpte varsin korv och slog oss ned en stund.


Så kan också en hemväg från skolan se ut, en korvpaus på Times Square. Väldigt långt från den cykelväg i den Norduppländska urskogen jag hade när jag var åtta, med utsikt över stenrösen och enbuskar (orten kallades för "Upplands Småland" för där fanns så mycket sten, det kallar jag en reklamslogan!)

Så vad skapar en människa, en personlighet? Gener, och där har mina barn en betydligt mer uppblandad genpol än vad jag hade. Föräldrar och familj: Där är också spannet vidare. Vänner: Dito. Miljö: stad mot land, andra kulturer och en helt annan påverkan från media och omvärld.

Kommer mina barn överhuvudtaget att likna mig som vuxna? En sak är iallafall säker, de får inte samma saker jag fick, men de får annat.

Som bonus får ni här ett foto av Polisstationen på Times Square, det syns inte så bra på den här bilden men de har neonbokstäver som blinkar! Det tyckte jag var kul.


Inga kommentarer: