måndag 2 mars 2009

Ängeln och Elden

Ser ni, jag har äntligen lagt in en bild i mitt sidhuvud! Nu när alla lägger in vårbilder i sina bloggar slår jag till med en bild som iallafall får mig att frysa. Men jag tycker om den här ängeln och jag tog bilden idag. Visst är den fin?

Nu har vi kommit hem och jag sitter framför brasan. Vi har fyra eldstäder i vår fyrarummare, en i varje rum! Helt galet. Men det är något speciellt med att ligga i sin säng, titta in i eldslågorna och somna till knastret av en brasa. Tyvärr har vi fel på värmen så den ligger för det mesta på 27 grader och vi får snarare öppna fönstren än elda men idag var det nästan kyligt när vi kom hem. Och vi har väldens bästa drag, urlätt att tända tom med med stora klabbar och lite papper (alltså utan spänt, det skulle aldrig funka i vår vedspis på landet).

Varje gång jag tänder en eld här tänker jag på Joan Didion och hur hon i "A Year of Magical Thinking" beskriver hur hon och hennes man tände en eld när de kom hem efter att ha besökt dottern på sjukhuset kvällen maken dog av en hjärtinfarkt. När jag läste det första gången (innan jag flyttade hit) tyckte jag det var så märkligt att de hade en eldstad i en lägenhet på Upper East Side. Jag tänkte mig inte öppna spisar i de höga husen. Nu tycker jag att öppen eld hör hemma i New York, mitt i stan.

"I finished getting dinner, I set the table in the living room where, when we were home alone, we could eat within sight of the fire. I find myself stressing the fire because fires were important to us. I grew up in California, John and I lived there together for twenty-four years, in California we heated our houses by building fires. We built fires even on summer evenings, because the fog came in. Fires said we were home, we had drawn the circle, we were safe through the night. I lit the candles. John asked for a second drink before sitting down. I gave it to him. We sat down. My attention was on mixing the salad.
John was talking, then he wasn't."


Fires said we were home, we had drawn the circle, we were safe through the night.
Om ni vill läsa mer.

Inga kommentarer: