lördag 1 november 2008

Dagens citat


'A woman must have money and a room of her own if she is to write fiction' -- Virginia Woolf

Med en hälsnng till Jorun som inte är den första (eller sista) kvinnan som försöker arbeta vid köksbordet. Själv har jag inrett (nåja, ställt in ett litet bord) ett hörn av sovrummet till mitt. Jag drömmer också om ett eget arbetsrum med bokhyllor, länsstol, bra lampor, musik och ett vackert skrivbord framför en skön utsikt. Gärna en brasa också. Där ska jag ta emot mina vittra vänninor och vi ska dricka te och läsa poesi.

4 kommentarer:

Jorun sa...

Själv har jag bara fnittra väninnor, och de dricker vin. Och vi läser mer bloggar än poesi. Det går utför med kulturens stöttepelare...

Anonym sa...

Que...

"Ordet vittra är etymologiskt besläktat med vätte, som används söder om Dalarna. Det kommer ifrån ett fornnordiskt vættr, vilket helt enkelt betyder "(övernaturligt) väsen".

Charlie Truck sa...

Anonym - Ja är det halloween så är det, då bjuder jag in mina spökväninnor på te.

Jag syftade pa vitterhet, som i vitterhetsakademin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitterhet). Det ordet går kanske inte att böja till adjektiv, så går det när man försöker snobba sig med sin vitterhet!

Jorun - Jo det låter mer bekant. De där poesiläsande skönandarna finns mest i fantasin... Men du kan väl komma?

Jorun sa...

Jag tar med laptop och lapsang, vin och verskonst och sen får vi se vad vi fastnar för. Men i år blir det inte.