torsdag 2 oktober 2008

Volontärarbete

Häromkvällen var jag på ett informationsmöte för en organisation där jag anmält mig som volontär. De utvecklar kommunikationsverktyg för non-profits (dvs välgörenhetsorganisationer) som arbetar inom inom utbildning, hälsovård, socialhjälp och miljö. Volontärerna donerar sin tid istället för pengar och man gör websiter, broschyrer, rebrandingprojekt, nya loggor och allt annat som de här organisationerna behöver för att kunna kommunicera och samla in pengar men inte har möjlighet att betala dyra reklambyråer och konsulter till att göra.

Visst är det en jättesmart idé, att utnyttja människors professionella kunskaper till volotärarbete? Jag har alltid tänkt att man borde ju vara läkare så att man kunde göra riktig nytta, men kanske kan man även med ett sådant ytligt yrke som mitt dra sitt strå till stacken.

Vi var säkert 50 personer på mötet (de har ett möte i månaden); välutbildade, yrkeserfarna människor mellan 30 och 50. Somliga "in between jobs" som jag men det stora flertalet med bra jobb inom konsulting, reklambranschen eller stora företag. Det hela var väldigt professionellt; avtal, deadlines, tydliga roller, tydliga regler för projekten. De här människorna jobbar frivilligt på samma sätt som de lönejobbar.

Jag undrar om det här skulle funka i Europa? Jag har svårt att tänka mig det här i Sverige eller Frankrike: denna mängd av professionella urbana medelklassmänniskor aktiva inom reklam och kommunikationssektorn som erbjuder sin tid för välgörande ändamål. Iallafall i den här omfattningen (man jobbar i snitt 5-10 timmar i veckan i 6-12 månader). Eller är jag fördomsfull?

Det är väl sådant här ansvarstagande utanför sin egen comfort zone som kan vara en liten positiv konsekvens av en stat som låter människor klara sig själv i många svåra skeden i livet. Sedan är jag ju rätt övertygad att de som satt där även är för allmän och gratis hälsovård.

Uppdatering: Organisationen heter Taproot Foundation om ni vill kika.

3 kommentarer:

Jorun sa...

Det låter jätteintressant, och det borde rimligtvis ge bra kontakter i jakten på förvärvsarbetet. Bra att kunna hjälpa till med sånt man är riktigt bra på. Berätta mer när du ser hur det fungerar i verkligheten!

Anonym sa...

Reklammakare utan gränser?

Jag tycker att det låter jätteintressant. Jag skulle absolut uppskatta att kunna göra en insats inom mitt eget område, där jag kan göra bra mycket mer nytta än om jag står och slår in julklappar åt kunderna i någon affär.

Vad gäller skillnaden mellan USA och Europa, så känns det som att det ligger ganska djupt rotat i våra respektive kulturer. I USA kan man själv ta initiativet att göra en insats, medan man i Europa gör det kollektivt via skattesedeln. Den tid amerikaner lägger på frivilligarbete motsvarar (i bästa fall) den tid det tar europeer att tjäna ihop till den skatt vi betalar.

För övrigt tror jag att den potentiella intressekonflikten kan vara ett problem. Själv har jag genom mitt anställningskontrakt förbundit mig att inte utföra liknande arbetsuppgifter för en annan arbetsgivare, oavsett om lön betalas ut. Rent generellt säger le code du travail här i Frankrike att förvärvsarbete för en annan arbetsgivare under semestern är ett giltigt skäl för avsked. Jag vet inte vad som gäller om det är oavlönat. Hur funkar sådant i USA?

Charlie Truck sa...

Jorun - ja det jag också tänkte på var att de som var utan jobb tydligt deklarerade att att hitta ett jobb var en av deras motiveringar till att volontärjobba. Organisatören sa också att flera personer fått jobb via frivilligarbete. Även det kände ssom en kulturskillnad, jag vågade inte alls vara så pushig när jag skulle presentera mig, det kändes som jag borde ha noblare motiv. Vi får se om det blir något, man måste bli antagen till ett projekt också, det är som att söka jobb!

Hanna - Men här i New York betalar man i princip lika höga skatter som i Europa... Jag har inte tänkt på den eventuella intressekonflikten, vet inte hur det funkar här.