fredag 12 september 2008

Svenne - det nya svarta

Jag hänger verkligen inte med. Jag trodde att det var originell man skulle vara, att vi levde i en individualistisk tid där det gällde att sticka ut. Men nej, det är ju helt fel. Man ska vara en helt vanlig hockeymorsa eller i Linda Skugges alltid lika tjusiga prosa "en svenne". De här damerna slår knut på sig själva för att bevisa hur vanliga de är. Att sedan Palin tjänar sexsiffrigt (i dollar) och står på tur till ett av världen mäktigaste jobb har tydligen inte med saken att göra. Och man kan säga mycket om Linda Skugge, men "vanlig" är inte det adjektiv jag skulle välja. Om den alldeles vanliga småbarnsmamman Lena Persson från Sollentuna hade skrivit till Expressen debatt kan man ju undra om artikeln kommit in.

Men, nu slår det mig, det är ju solklart vem korsningen mellan Demi Moore och Carola är - Skugge. Byt ut Odd Molly-koftan mot en dräktjacka, sätt på glasögon och hon blir en utmärkt Palin i tv-serien nedan. Fast hon får kanske jobba lite på det klämkäcka. Men frågan är om hon vill ställa upp för jag vill göra ett svart tonårsdrama av van Sant, inte en såpopera om powermorsan som stiger till maktens höjder. Det kanske är för elitistiskt? Men hon var ju å andra sidan tonårsångestikon innan hon började baka pajer.

Så nu ska jag ta på mig koftan och beställa biljetter till Måsen.

Inga kommentarer: