lördag 16 augusti 2008

Who's that girl?

Frågesport: Vilken kvinna beskrivs i Sveriges största tidning av en (tror jag) rätt välkänd feminist (hon har iallafall varit redaktör för en feministisk bok) med orden: "Men mest av allt är hon det största kvinnliga geniet genom tiderna."

Sedan mänskligheten tog sina första stapplande steg på den här planeten till år 2008 är alltså den kvinna som bäst försvarar sin topplacering i genialitetsrankingen bland Goethe, Mozart och da Vinci, ja vem? Hypatia?, Maria Gaetana Agnesi?, Sofia Kovalevskaya?, Marie Curie?

Nej, tydligen är det största geniet som den kvinnliga delen av mänskligheten bidragit med

- Madonna.

Om det är sant tycker jag också att vi bör bindas fast vid spisen. Madonna som fredsmäklare i Mellanöstern? Madonna som mänsklighetens hopp att lösa cancerns gåta? Madonna gör oss oberoende av fossila bränslen? With friends like Elin Alvemark, who needs nobelkomitéer och annat som påstar att det inte finns välmeriterade kvinnor? Eller föresten Madonna har ju skrivit barnböcker, vi kanske kan kräva att hon ska få det i litteratur?

Therese skriver bra om artikeln även ur ett annat perspektiv: "Det är även märkligt att hävda att Mozarts, Goethes och Leonardo da Vincis storhet skulle bestå i "en genial känslighet inför samtiden" - det är givetvis omöjligt att skapa konst i nåt slags tidsmässigt vaacum, men för att konst ska fortsätta att vara relevant efter 500 år krävs det givetvis att den gör NÅGOT MER än förhåller sig till sin samtid."

Och så fattade jag inte alls passagen om att hon satt upp afficher på sig själv naken (författaren alltså) - tyckte hon det var ett bevis på genialitet eller inte?

Uppdatering: Nu har jag läst om artikeln och inser att hon väl enbart pratar om konstnärlig genialitet (även om hon inte skriver det). Så jag får väl ta tillbaka det där om att stanna i köket då. Men ändå, skulle Madonna vara kvinnosläktets mest betydande bidrag till konsten? Eller hon kanske snävar ner det ännu mer till den artist som bäst läser sin samtid? Men då tycker jag att We were the Mulvaneys säger betydligt mer om vår tid än Bedtime Stories (de publicerades ungefär samtidigt).

Här får Elin en liten läslista av mig, den tog mig fem minuter att googla fram och jag undrar om det inte finns ett antal farliga medtävlare till titeln det största kvinnliga geniet genom tiderna gömda här. Eller menade hon egentligen det största kvinnliga marknadsföringsgeniet inom musikindustrin under sent 1900-tal /tidigt 2000-tal? Man då kunde hon väl skrivit det?¨

Women artists Wikipedia
Women artists links
Museum of women in the Arts
Women composers
The celebration of women writers.

Uppdatering 2: Jag tror att det jag verkligen inte kan smälta med den här artikeln är hur otroligt sexistisk den är. Tänk er att någon på allvar skulle hävda at David Bowie är det största manliga geniet genom tiderna.

6 kommentarer:

Jorun sa...

En av mina tyska TV-kanaler körde ett Madonnamaraton härom natten. Drygt två timmar av okommenterade musikvideor i kronologisk ordning. Ju längre man kom i tiden, desto mer blev klockan, så det kan ju vara min trötthet som spelar mig ett spratt. men ändå: de senaste tio åren har hon väl inte gjort något särskilt genialt? (Mer än att hålla ett stadigt grepp om sin egen karriär. Är det så unikt att man blir geniförklarad för den sakens skull?)

Jag får väl läsa artikeln du länkar till och se om jag blir omvänd.

Charlie Truck sa...

Jag håller med men vet inte om det även beror på min stigande ålder/ändrad musiksmak. Hon känns också betydligt mindre originell nu. Hon kom med något helt nytt var femte år så man har nog rätt höga förväntningar också.

Bloggerskan sa...

Nu har jag inte läst artikeln men jag måste nog ändå ta Madonna i försvar lite. För mig var hon en stor förebild när jag var i övre tonåren. Inte bara för att hon var sexuellt utmanande utan för att hon var cool och körde sin egen grej (kändes det som) och verkade rätt smart (har hon inte ett rätt högt IQ?). Jag vet inte men Madonna känns som en bra mycket häftigare förebild då än Britney Spears på sin tid. Madonna var mer "bejaka din egen sexualitet" där Spears är mer en produkt. Men det kan ju också bero på att jag var yngre då och är äldre nu...

Charlie Truck sa...

Hej Anna Karin,
Läs artikeln! Jag kritiserar egentligen inte Madonna, jag kritiserar att hon kallas det största kvinnliga geniet genom tiderna. Jag tycker faktiskt det är rätt offensive att säga att det inte funnits större kvinnliga genier. Briteny Spears har väl aldrig (hoppas jag) varit med i den diskussionen? För då skulle man i logikens namn jämföra Mozart med Backstreet Boys.

Jag upprepar min fråga, skulle någon på fullt allvar kunna påstå att det största manliga geniert genom tiderna är en popartist?

Bloggerskan sa...

Håller förvisso med om att Madonna väl knappast är det största geniet. Däremot bland popartister... Hmmmm... Ja, jag vet inte vilken kvinnlig popartist som skulle vara ett större geni. Däremot kan jag räkna upp en rad kvinnliga musiker (utanför popgenren) och om vi, som du redan konstaterat, sträcker oss utanför musiken finns där ju verkliga genier. ;)

Och jag kan inte rå för att så länge som Madonna är äldre än jag själv så kommer jag inte drabbas av direkt åldersnoja. ;)

Och nu har jag läst artikeln och även om den var lite väl haussande så kan jag inte direkt säga emot. Det handlar förmodligen snarare om vad man lägger i begreppet genialitet och vilken tid personen i fråga lever i. Tror krönikören har rätt i att ju längre tillbaka vi går ju lättare är det att erkänna genierna.

Och jag skulle hellre jämfört med Britney än Kylie.

Charlie Truck sa...

OK, om det gäller popartister är jag med, men som manliga exempel tog hon inte Michael Jackson utan Leonardi da Vinci. Det âr det jag tycker är sa absurt och sexistiskt med hela artikeln.