lördag 2 augusti 2008

Sommarläsning

På väg ut från biblioteket där i Leksand ryckte jag åt mig två böcker från tillbakalämnat-hyllan: "Och var hör du hemma" av Anne Tyler och "En familjeangelägenehet" av Rohinton Mistry.

Parfois la chance fait bien les choses.

"Och var hör du hemma" (Digging to America) handlar om två amerikanska familjer som adopterar flickor från Korea. Den ena familjen är invandrad från Iran och den andra "helamerikansk". Det handlar inte så mycket om adoption men desto mer om tillhörighet, kultur, familj och en fint porträtt av en iransk farmor som hela sitt vuxna liv definierar sig som det hon inte är, dvs en icke-amerikan. Ett citat:

"You can start to believe that your life is defined by your foreignness," she says, trying to explain her feelings of isolation. "You think everything would be different if only you belonged. 'If only I were back home,' you say, and you forget that you wouldn't belong there either, after all these years." "You belong just as much as I do," Dave stubbornly replies, adding, "We all think the others belong more." "Sometimes it seems to me that most of the adapting in this country is done by Americans," he complains bitterly to his daughter."

Till skillnad från Anne Tyler är Rohinton Mistry en ny bekanstsskap. En familjeangelägenhet heter i original Family Matters vilket liksom för boken ovan är en betydligt bättre titel än översättningens. Vi följer en familj i Bombay under några år och deras öde är på en gång originellt och universellt. Död, familj, religion, nationalism, svek, hat, kärlek, plikt, åldrande, vansinne - universella teman men i en mycket specifik miljö. Mistry är Parsi Zoroastrian och som ofta när jag läser något från Asien inser jag hur lite jag vet om många av mina medinnevånare på den här planeten. Mistry får mig att tänka på Rushdie, förstas eftersom det är den ende indiske referens jag har, och jag blir nästan lika fascinerad som när jag läste Moor's last sigh (en av mina absoluta favoritböcker). Någon gång måste jag resa till Bombay!

Inga kommentarer: