lördag 26 juli 2008

Högtryck

Nu är jag i Ernst-land. Jag tror att han egentligen är han som bestämmer i Sverige. Han tassar barfota runt och får folk att dyrka såpaskurade trägolv och trasiga stolar. Allt som är gammalt och nött.

Fast nej, svenskar gillar ju det som är nytt och modernt så det där stämmer ju inte alls.

Det är högtryck i Siljansbygden och sommaren har gått upp i brygga och blir det mer sommar så spricker alltihop snart tror jag. Här målar jag härbreväggar med falu rödfärg och rensar hängrännor, badar tre gånger om dagen, ror eka, plockar vildhallon och äter krusbär!

I går hade vi fem-kamp, det är en ny släkttradition. Vi har en vandrignspokal, en XX Memorial Trophy där XX är min morfars namn. Pokalen är ett jättestort älghorn från en älg som vi tror att morfar jagat. Alla var med; min mor och hennes två bröder, deras respektive, barn och barnbarn. Deltagarna var mellan 2 månader upp till 74 års ålder. 74, det är min mor, hon är numera doyenne (heter det så?) i vår släkt. Men hon kastade boll i hink och sprang terränglöpning ändå. Min far den fd folkskolläraren organiserade. Alla i min släkt är lärare, om ni någon gång undrat hur pensionerade lärare roar sig så gör det sådant här; leker skola igen, organiserar och räknar poäng. Det är alltid levande charader och tio städer på programmet vid släktkalas. Alla barnen vann, de fick varisn glass och hemgjord medalj.

Det föll mig in att gårdagen skulle kunnat utspela sig på femtitialet, om man undantar kusinernas foppa-tofflor. Ernst kanske har vunnit slaget ändå.

Inga kommentarer: