onsdag 18 juli 2007

Charlie Truck Polka

På förekommen anledning:



T: Lasse Dahlquist - Harry Iseborg
M: Lasse Dahlquist

Från Gislaved i Sweden for en fellow,
för att söka lyckan längre västerut.
Och färgen som han bar var blue and yellow,
i var näve hade han en kagge krut.
Han slogs och söp och älskade och gjorde natt till dag,
han hade faktiskt glädje av sitt allra sämsta jag.
Och han tjänte plenty money, fast när han gjort slut på dem,
tog han första bästa båt till Sweden hem.

Yippy -yay, yippy-yay,
Charlie Truck han är okay.
Yippy-jim, yippy-jim,
det betyder tjo och tjim.
Han är praktfull ibland,
när han får en tår på tand.
åh han blommar så skön,
som en ros på Tistelön.

Av Sitting Bull han lärde sej att sjunga,
Yippy-yay och yippy-jim och yippy-yay.
Han talade som han med dubbel tunga,
så där ligger själva Münchausen i lä.
Han åkte i en tunna utför Niagaras fall,
och lekte med atomer innan första bomben small.
Han var bror till Mister Swanson, och kusin till Jolly Bob,
genom honom Henry Ford har fått sitt jobb.

Yippy -yay, yippy-yay..........

Ibland när han är ledig tar han chansen,
till en dans med flickorna i Tranemo.
Han är en kavaljer och klarar dansen,
och behärskar jitterbuggen må ni tro.
Han håller vackra tal om både kärlek, tro och hopp,
tills ensam han står kvar när solen rodnar och går opp.
Och han talar amerikanska, med om någon dialekt,
för i Småland har han haft sin största släkt

Yippy -yay, yippy-yay........


OK, jag vill göra klart på en gång att jag inte tänker kommentera varför min käre Far redan när jag var mycket ung gav mig ett smeknamn uppkallat efter någon som emmigrerar (men även efter någon som "hade faktiskt glädje av sitt allra sämsta jag"!). Detta stycke framfördes tydligen även av Snoddas (enligt obekräftade uppgifter var det B-sidan på singeln Flottarkärlek).

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jovisst!. Charlie Truck var B-sidan på Flottarkärlek med Snoddas. Vi hade den som stenkaka hemma. Vi spelade den på vevgrammofonen. Tur att jag hittade texten, jag hade glömt raden om Munchhausen. Bättre text har nog aldrig skrivits.
Gunnar i Umeå

Charlie Truck sa...

Visst är den bra!
Välkommen hit, du får gärna fortsätta läsa även om detta nog tyvärr är det enda inlägget om Snoddas.

Anonym sa...

Sökte efter texten för att sjunga den i ett visst sammanhang. Och så fann jag denna härliga sida. Jag vill bara tala om att Calle, i visan kallad Charlie, ofta var i mitt hem. Han berättade om sina resor främst till Malaga och vi barn satt på golvet och lyssnade. Detta var på 1950-talet. Han levde ungkarlsliv. En härlig människa, väldigt försynt och trevlig. Han körde en speciell truck. Den bestod av ett flak och framtill stod han på en avsats och körde runt i Gislaved med last från Celluloidfabriken där han jobbade.
Han träffade faktiskt Lasse Dahlquist vid ett tillfälle. Jag har mycket att berätta om Calle om någon är intresserad. Till Karin vill jag säga: Du är uppkallad efter en fin person.
Ewa

Bengt Eriksson sa...

Långt efter men jag måste poängtera - originalinspelningen med Snoddas, alltså b-sidan på Flottarkärlek, är oslagbar. Mycket bättre än kompositörens egen inspelning och även bättre än den senare inspelning som Snoddas gjrode en gång till.

Fast FJK;s version är rätt åkej den också.

Anonym sa...

En arbetskamrat till Charlie Truck Hugo M var ofta i vårt hem uppe i Tornedalen. Han berättade att Lasse Dahlkvist träffade Charlie under en radioutsändning från Celluloidfabriken i Gislaved.
foxel

Anonym sa...

Vilken trevlig sida!
Det var mycket intressant att hitta andras kommentarer om förebilden till Charlie Truck! Jag minns nämligen att min far berättade, att han ett tag var arbetskamrat med denne Charlie på Celluloidfabriken i Gislaved!
M